Logo

Logo

13 Aralık 2020 Pazar

Bureaucracy out, Humanocracy in (Part 1)

Dünyadaki bir çok şirketin organik büyümeleri niçin üst yönetimlerin beklentilerinin altında kalıyor? Büyümeyi tetikleyen en önemli unsurlardan biri olan inovasyon performansı niçin hedeflenenin gerisinde seyrediyor? Çünkü günümüz şirketlerinin bir çoğunda son bulmayan bir kavram var, adı da bürokrasi. Peki iş dünyası kanayan yarası / kangreni haline gelmiş bürokrasiden nasıl kurtulabilir? Bunun cevabı yönetim danışmanı Gary Hamel ve girişimci Michele Zanini'nin sundukları organizasyon kavramı olan humanokrasi de saklı. Bu yeni ve gelecek odaklı organizasyon yapısının hayata geçmesinde iki faktör oldukça ön plana çıkıyor: Her çalışan problemlerin çözümüne ortak oluyor ve her çalışan sorumluluk ile yetki düzeyinde maksimum seviyede güçlendiriliyor.

Her çalışana özellikle müşteri odaklı problemlerin çözümüne katkıda bulunması için fırsatın sağlanması gerekir. Bunun yolu da yaratıcı, tutkulu ve cesur olmaktan geçiyor. Sonuçta problemlerin çözüme kavuşturulması kuruma inovasyon ve rekabet avantajını da beraberinde getiriyor. Bu anlamda humanokratik organizasyon yapısında olan kurumlardaki her çalışanın ve ekibin doğrudan müşteri ile teması kaçınılmazdır. Ayrıca yaratıcılığın yoğun olduğu rollerin gelecekte yapay zeka aracılığıyla yürütülmesi kısmen mümkün olabilir.

Çalışanların güçlendirilmesi başta yetki seviyesinin üst yönetimden delege edilmesiyle gerçekleşir. Humanokratik organizasyon küçük, etkin, öz yönetime sahip ve organize olabilen birimler sayesinde oluşur. Merkezi yönetim anlayışı ve yoğun hiyerarşi düzeyinde karar verme yaklaşımı olan organizasyon yapısı ise tamamıyla buna ters düşüyor. Tekrardan vurgulamak gerekirse, her çalışan humanokraside ortak yaratıcı rolüne bürünüyor. Bir sonraki içeriğimde bu konu özelinde kaldığımız yerden devam edeceğiz...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder