Logo

Logo

18 Ekim 2025 Cumartesi

🎭 Catfishing: Dijital dünyanın en büyük maskeli balo’su

Dijital çağ bize çok şey getirdi: bir tıkla iletişim, sınırsız bilgi, emojiyle duygular…
Ama bir de gölgede kalan bir “dijital yaratık” doğurdu: Catfish.

Peki kim bu “catfish”?
Kısaca: internette sahte bir kimlikle var olan, kendini başka biri gibi gösteren, hatta bazen bu kurgusal kişilikle duygusal ilişkiler kuran kişi.

Yani dijital dünyanın maskeli balosunun en yaratıcı katılımcısı. 🎭 


🐟 Terimin doğuşu: Balıktan gelen bir metafor

“Catfishing” terimi 2010’da yayınlanan “Catfish” adlı belgeselle popüler oldu.
Filmde, internette tanıştığı kadına aşık olan bir adam aslında onun bambaşka biri olduğunu fark eder.
Belgeselde kullanılan “catfish” benzetmesi somonları diri tutmak için aynı tanka konan yayın balıklarına dayanıyor.
Yani “catfish” sistemi karıştıran, hareketi sürdüren, ortamı canlı tutan… ama çoğu zaman can yakan bir figür.

💌 Dijital maskelerin ardındaki motivasyonlar

Catfish’ler sadece kötü niyetli dolandırıcılar değil.
Bazıları:

  • Gerçek hayatta görünmez hissettiği için dijitalde “ideal versiyonunu” yaratıyor

  • Duygusal onay arayışıyla sahte bir kişiliğe sığınıyor

  • Veya sadece eğleniyor — tabii bu eğlencenin maliyetini genelde karşı taraf ödüyor

Sonuçta “beğeni” ekonomisinde herkes biraz PR uzmanı; bazılarıysa işi bir adım öteye taşıyor. 📸


💼 İş dünyasında “profesyonel catfishing”

İşin ilginç yanı catfishing sadece ilişkilerde değil, kurumsal dünyada da yaşıyor.
LinkedIn profillerine bir göz at:

  • Herkes “stratejik düşünür”

  • Herkes “vizyoner lider”

  • Herkes “tutkulu, dinamik ve sonuç odaklı”!

Ama sonra o “dinamik lider” toplantıda bir PowerPoint slaytını bile açamıyor.
İşte sana kurumsal catfishing: dijital maskelerin en profesyonel versiyonu. 💼🎭


💡 Gerçek bağlantının altın kuralı: Samimiyet filtresi

Catfish çağında en değerli beceri insan kokusunu ekrandan almak.
Sahte profillerin, mükemmel fotoğrafların, kusursuz özgeçmişlerin ötesinde…
Gerçek bağlantı hatalarıyla bile insani olan bir tını taşır.

Samimiyet bugün hala dijital dünyanın en az “filtrelenmiş” gücü. 🌿


🎯 Sonuç: Hepimiz biraz “catfish” olabiliriz

Belki kimseyi kandırmıyoruz ama hepimiz zaman zaman “daha iyi bir versiyonumuzu” gösteriyoruz.
Sorun sahte kimlikte değil - o kimliğe gerçekten dönüşmeye çalışmamakta.

Yani bazen durup kendimize sormak gerek:
“Ben mi paylaşıyorum, yoksa maskem mi?”


💬 Peki sen hiç bir ‘catfish’e denk geldin mi?
Yoksa farkında olmadan kendi dijital maskeni mi taktın?


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder